Ponieważ opłaty za usługi wodne są zupełnie nowym narzędziem, a jednocześnie mogą generować znaczące obciążenie dla budżetu korzystającego z usług, warto zapoznać się z podstawowymi procedurami związanymi z tym zagadnieniem. W dalszej części pokażemy też na co należy uważać i jak gospodarować wodą, aby opłaty te były możliwie racjonalne.
Zgodnie z zapisami ustawy opłaty za usługi wnosimy za:
1) pobór wód podziemnych lub wód powierzchniowych;
2) wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi;
3) odprowadzanie do wód wód opadowych oraz wód pochodzących z odwodnienia gruntów w granicach administracyjnych miast;
4) pobór wód podziemnych i wód powierzchniowych na potrzeby chowu i hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych;
5) wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków z chowu lub hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych.
6) tzw. zmniejszenie naturalnej retencji terenowej
7) wydobywanie z wód powierzchniowych, kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów, a także wycinanie roślin z wód lub brzegu.
Wyróżniamy dwa rodzaje opłat za usługi wodne: stałe i zmienne.
Opłaty stałe stanowią swoisty abonament – jest to opłata o stałej wartości, zależna od parametrów zawartych w pozwoleniu wodnoprawnym, przede wszystkim od Qmax (przepływu maksymalnego w m3/s). Podstawę naliczania określa art. 271 ustawy.
Opłata zmienna zaś jest bezpośrednio zależna od faktycznego zakresu korzystania z usług wodnych. Płacimy zatem za konkretną objętość wody, która w danym kwartale została odprowadzona/pobrana.
Należność za usługi wodne wnosi się co kwartał, na konto Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, który jest inkasentem powyższego. PGW WP posiada osobność prawną, a wpływy z opłat są jednym z głównych źródeł utrzymania jednostki. Zgodnie z ustawą opłaty nalicza PGW WP, jednak to korzystający z usługi wodnej ma obowiązek, co kwartał, przedłożyć informację (w formie oświadczenia) na temat korzystania z usług za poprzedni kwartał. Na specjalnym druku, który można znaleźć na stronach urzędu, należy wskazać kilka podstawowych informacji, a najważniejszą jest objętość wody (pobranej lub odprowadzonej), która stanowi podstawę naliczenia opłaty zmiennej.
Reasumując, co kwartał każdy beneficjent usług wodnych osobiście oświadcza w jakiej ilości skorzystał z wody, a urząd na tej podstawie nalicza (sposób naliczania opisany jest w art. 271 ustawy) wysokość opłaty. Dalszy proces wygląda w ten sposób, że PGW WP (w jego imieniu jednostki zlewniowe – Zarządy Zlewni) wystawia tzw. informację o naliczeniu opłaty i przedkłada ją płatnikowi. Opłatę należy wnieść do końca miesiąca następującego po kwartale, za który ponosimy opłatę. Ponieważ jest to „tylko” informacja, to w przypadku braku uiszczenia należności w wyznaczonym terminie, organ wszczyna postępowanie administracyjne, które kończy się wystawieniem decyzji administracyjnej. Jedynym przypadkiem, w którym to nie PGW WP nalicza opłaty jest oplata za tzw. ograniczenie retencji naturalnej (w dużym uproszczeniu - za zabudowanie terenów biologicznie czynnych) – w tym wypadku opłaty nalicza wójt/burmistrz/prezydent miasta/gminy (wpływy jednak w 90% przekazuje Wodom Polskim).
Podczas wizyt na naszej stronie internetowej, na komputerze zapisywane są fragmenty kodu zwane cookies. Służą one do zapewnienia optymalnej obsługi podczas wizyty na naszej stronie oraz umożliwiają szybszy i łatwiejszy dostęp do informacji. Pliki cookies nie służą do przetwarzania danych osobowych, a ich zawartość nie pozwala na identyfikacje użytkownika. Cookies stosowane są na wielu witrynach internetowych. W przypadku wyłączenia funkcji cookies, niektóre elementy naszej witryny internetowej mogą być niedostępne.